موسوی اشتباه بزرگی کرد

بهمن اخوان

- پس از وقایع اخیر و ناآرامی‌هایی که در سطح کشور شاهد بودیم با بهمن اخوان، نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی به گفت وگو نشستیم. این نماینده ادوار گذشته و حال حاضر مردم تفرش مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد تند از میرحسین موسوی، از برخوردهای برخی حامیان دولت نیز انتقاد کرد که در ادامه شما را به مطالعه این گفت و گو دعوت می کنیم.

« مجلس شورای اسلامی مکان تقنین و قانون گذاری است و نمایندگان به جای اینکه به شعار دادن علیه این و آن بپردازند باید در یک جو منطقی و به دور از هرگونه تهییج احساسی، با تدوین قوانین مورد نیاز قوای دیگر، از جمله قوه قضاییه را ملزم به رسیدگی پرونده های این چنینی کنند.

همانگونه که از صدر انقلاب اسلامی یک مرگ داشتیم، باید همان اصول را حفظ کنیم. در نظام مقدس جمهوری اسلامی مرگ باید همان مرگ بر آمریکا، اسرائیل و منافق باشد و از اینکه هر روز یک شعار مرگ بر فلان و مرگ بر بهمان سر دهیم باید بپرهیزیم.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید دقت داشته باشند؛ مجلس در رأس امور است و نخبگان، دانشگاهیان و تمام آحاد جامعه حرکات و تصمیمات آنها را زیر ذره بین دارند.»

شما یکی از نمایندگان با سابقه اصولگرا در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی هستید. روند کنونی فضای سیاسی کشور از جمله وقایع بهمن ماه و برخوردهای متقابل را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

من برای آقای میرحسین موسوی بسیار متأسفم. ایشان 8 سال نخست وزیر بودند و 32 سال در نظام جمهوری اسلامی ایران، مردم  ایشان را به عنوان یک مسئول می‌شناختند. در رابطه با بحث مصر و خاورمیانه در روز 22 بهمن که یک روز ملی، اسلامی و انقلابی کشور است، بهتر بود تمام ملت ایران و 13 میلیون رأی دهند به خود را به راهپیمایی 22 بهمن دعوت می‌کرد و خودش و دوستان و همفکرانش در روز 22 بهمن، که هزاران هزار شهید برای آن داده‌ایم، می‌آمدند و در این روز راهپیمایی می‌کردند و اگر می‌آمدند کسی با آنان کاری نداشت و به نظر من آقای میرحسین موسوی کار اشتباهی کرد که به راهپیمایی در 25 بهمن دعوت کرد و حتی اقلیت مجلس نیز این حرکت را قبول نکرد.

25 بهمن چه کسانی در راهپیمایی آمدند؟ افرادی که اکثرا طرفدار رضا پهلوی هستند. امروز قاطبه ملت ایران جمهوری اسلامی را قبول دارند، با این حال چگونه ممکن است در برابر عده‌ای در 25 بهمن این نظام را زیر سوال می‌برند، ساکت بمانند؟

13 میلیون نفر به ایشان رأی داده‌اند؛ حتی برخی متدینین نیز به ایشان رای داده‌اند ولی حرکت آقای موسوی در رابطه با راهپیمایی 25 بهمن ماه بسیار اشتباه بود و ما این حرکت را قبول نمی‌کنیم. ما بیشتر به حاکمیت نظام فکر می کنیم و حاکمیت نظام برای ما مهم است. اگر حاکمیت نظام جمهوری اسلامی ضربه‌ای بخورد، باید دانست هر حکومتی نیز که در آینده بیاید به آقای موسوی و کروبی و کسانی‌که الان به عنوان منتقدین نظام هستند، رحم نخواهد کرد. این ثابت شده که هر حکومتی که عوض شده، برای طرفداران و کسانی‌که در حکومت گذشته کمکی کرده‌اند و بعد منتقد شده‌اند، ارزشی قائل نشده‌اند.

من از آقایان این پرسش را دارم؛ آنها که در به ثمر نشستن این انقلاب نقشی داشته‌اند و امروز می‌خواهند این نظام ساقط شود، آیا فکر می‌کنند دیگران آنها را رهبر خواهند کرد و یا به آنها مسئولیت خواهند داد؟


با قاطعیت این را می‌گویم؛ کسانی‌که در به ثمر نشستن این نظام نقش داشته‌اند، اگر منتقد و اپوزیسیون شوند، حکومت‌های بعدی نیز به اینها رحم نخواهد کرد.

امروز ما به بسیاری از مدیریت‌های داخل دولت انتقاد داریم اما حرکت‌های مثبتی نیز انجام شده است و باید در کنار انتقاد از دولت، کارهای مثبت را نیز ببینیم. نه صد در صد دفاع می‌کنیم و نه تماماً کارهای انجام شده را زیر سوال می‌بریم‌. حضرت امام(ره) در زمان خود از دولت‌ها حمایت می‌کرد و امروز نیز رهبر انقلاب از دولت حمایت می‌کند. خود ایشان نیز انتقاد می‌کنند اما می‌گویند باید انتقاد سازنده باشد و نباید تخریب کرد.

انتقاداتی به چگونگی رفتارهای دولت دهم وجود دارد. شما چه سخنی با این منتقدین دارید؟

دست تمامی جوانان و نخبگان و اندیشمندان سراسر کشور را به گرمی می‌فشارم و در برابرشان تعظیم می‌کنم و به تمامی تفکراتشان احترام می‌گذارم. باید امروز از حاکمیت نظام حمایت و پشتیبانی کنیم، انتقادها را قبول داریم اما در کنار آن کارهای انجام شده را نیز باید تحسین کرد ولی نباید با تخریب نظام و حاکمیت دل دشمنان و بیگانگان را شاد کنیم. هر کسی که این نظام را دوست دارد، حرکتی را که در 25 بهمن و بعد از آن انجام شد محکوم می کند.

تمام این جوانان برای ما عزیز هستند و سرمایه‌های این نظام هستند و توصیه ما این است که انتقادات سازنده خود را انجام دهند ولی اجازه ندهند دشمن آنها را در مسیر تخریب و ضربه‌زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران قرار دهد.

بنده همان بهمن اخوانی هستم که از همان دوره ششم مجلس شورای اسلامی تاکنون از ولایت فقیه و نظام جمهوری اسلامی دفاع ‌کرده و می‌کنم اما برخی از حرکت‌های دوستانی که الان به نحوی از نظام و رهبری طرفداری می‌کنند را قبول ندارم. امروز دفاع از رهبری و حاکمیت باید همراه با اخلاق حسنه،‌ رفتار خوب و برخوردهای مناسب باشد. بنده ثابت کردم که در خط رهبری بوده‌ام اما امروز حرکت‌های برخی دوستانی که از نظام دفاع می‌کنند غیر از دلسردی دوستداران انقلاب چیز دیگری به وجود نمی‌آورد.

امروز دفاع از نظام و رهبری باید با برخورد خوب، فکر خوب و رفتار و کردار خوب همراه باشد و رفتارهای تند و تندروی چه در راست و چه در  چپ محکوم است.

برخی حامیان دولت، منتقدین دولت را مخالفان نظام می‌خوانند. در این مورد چه می‌گویید؟

مطلبی نیز با آقایان تندرو دارم؛ تندروهایی که ادعای دفاع از رهبری و نظام می‌کنند. نباید به افرادی که نسبت به دولت انتقاد دارند، انگ  و مارک ضد نظام و رهبری بزنند.


چنین حرکت‌هایی در جامعه ما انجام شده است. شاید برخی نسبت به دولت انتقاد کنند ولی همین‌ها عنوان می‌کنند که ضدنظام و بر علیه ولایت فقیه نیستند. من دلم واقعاً از اینها شکسته است و نمی‌دانم اینها چه اهدافی را دنبال می کنند. اگر آگاهانه است که نظام و رهبری را تضعیف می کنند و اگر ناآگاهانه است از بزرگان نظام در داخل حاکمیت می‌خواهم که اینها را ارشاد کنند.


کسانی‌که منتقد مدیریت داخل نظام هستند، مخالف ولایت فقیه و رهبری نیستند، اینها به مدیریت برخی از این آقایان انتقاد دارند و بارها با برخی از این آقایان صحبت کرده‌ام؛ می‌گویند که منتقد هستیم اما با تمام وجود رهبر انقلاب و حاکمیت نظام را دوست داریم اما نباید به دلیل منتقد بودن به ما انگ مخالفت با ولایت فقیه بزنند. خداوند اینها را اصلاح کند.

به موضوع اصلی  و به نقد رفتارهایی که در بهمن ماه اتفاق افتاد برگردیم.

بله، در ادامه مطالبی که گفته شد باید این نکته را نیز اضافه کنم که 25 بهمن ماه یک خودزنی برای آقای میرحسین موسوی بود. آقای موسوی باید شأن این را که 8 سال نخست وزیر امام بودند را حفظ می‌کردند و این حرکت غیر از اینکه رضا پهلوی از این حرکت سوءاستفاده کرد چیز دیگری نداشت و حامیان نظام جمهوری اسلامی ایران این حرکت را یک خودزنی سیاسی می‌دانند. آقای میرحسین موسوی 8سال نخست وزیر امام بوده و این مدال را امام و شهدا به وی دادند و باید این را حفظ می‌کرد. آقای موسوی بداند که سلطنت‌طلبان از این حرکت سوءاستفاده کردند. علی‌رغم احترامی که برای آقای میرحسین موسوی قائل هستم این انتقاد شدید را نیز به ایشان دارم.

از سوی دیگر خطاب به آقای میرحسین موسوی باید بگویم که شما نخست وزیر این کشور و این نظام بودید و باید حرمت خون شهدا را نگه می‌داشتید و از هر سو که به این جریان راهپیمایی 25 بهمن ماه بنگریم می‌بینیم که شما در تحلیل‌های خود اشتباه بسیار بزرگی کرده‌اید.

حرکت اخیر شما در فراخوان به راهپیمایی کاری بود که فقط آب به آسیاب دشمن ریخت و نظام جمهوری اسلامی را دشمن شاد کرد. اینکه عده‌ای سلطنت‌طلب به فراخوان شما پاسخ مثبت دادند نکته‌ای است که باید شما را به فکر اندازد.

نکته دیگر این است که اگر آقایانی هنوز خود را وفادار به نظام جمهوری اسلامی می‌دانند باید به خیل دوستداران این نظام بپیوندند و با عبرت گرفتن از حوادث اخیر از راه ناصواب خود بازگردند.

بنده خود از کسانی هستم که در انتخابات اخیر به میرحسین موسوی رای دادم و هیچ هراسی از اینکه رای خود را اعلام کنم ندارم چرا که تا آن موقع این آقایان آن‌قدر در نظام جای داشتند که شورای نگهبان نیز صلاحیت آقایان موسوی و کروبی را برای احراز پست ریاست جمهوری تأیید کرد و اکنون با همان صراحت به این آقایان می‌گویم که راه را اشتباه رفته‌اید.

اما از دیگر سوی توصیه من به جوانان این است که هر سیستمی نقطه ضعف ها و نقاط قوتی دارد، آنجا که از مجموعه دولت ضعفی می‌بینند، انتقاد کنند و آنجایی که جای تقدیر دارد را پررنگ‌تر کنند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا